• Många bollar i luften

    Lite uppdateringar vad som händer

    Hej på er!

    En liten info om vad som händer nu, motorn är plockad i delar och blocket är skickat till Gävle, Tomas Gustavsson som ska fräsa in nya foder i blocket samt har beställt kolvar och packningar. Topplock har vi fått tag i England och det är på väg till Sverige nu. Stefan Tedestam har gett mig ett kanonpris på topparbetet och då vi haft bra effekt tidigare (och flera SM guld ihop) så är han självklar på det området. Nisse Larsson hade ventiler och styrningar hemma, Turbon är skickad till Vidar Strand för renovering, många bollar i luften men just nu rullar det på.
    Tusen tack för stödet, känns otroligt att så många vill oss på banan.

  • Trägen vinner

    Säger dom i alla fall

    Hej på er! Efter senaste dagarnas peppning så börjar motivationen komma tillbaka, jag börjar med en summering av tävlingen i Strängnäs. Inför tävlingen så testade vi en del och dom testerna resulterade i att vi byggde om bakvagnen, bilen blev otroligt fin att köra och självförtroendet kom direkt.
    Väl framme i Strängnäs så byggde vi om styrarmarna för att få till bättre respons i styrningen. Tack till Rainer Suvi SUVI Performance för dom som vanligt perfekta svetsningarna.
    Väl ute på träningen så testade vi oss fram hur man skall åka 4wd och det kändes rätt bra. Andra träningen tryckte jag på lite hårdare och flytet började infinna sig. Snacka om förvånad då jag fick veta att vi presterat en 3e tid inte lång bakom Erik Fären och Sebastian Eriksson. Dessa grabbar har kapacitet att vinna en VM deltävling så det är inte dåligt motstånd inte. Första heatet så händer något redan i starten, bilen driver dåligt fram och jag håller på snurra flera gånger. Till slut så börjar det låta riktigt illa och jag håller åt sidan. Det visar sig att mellanaxeln gått sönder därav ingen drivning fram.Vi hinner inte repa till heat 2 så den får vi stå över. Återigen tack till Suvi Performance för hjälpen och mina suveräna mekaniker som repade bilen till Heat 3. Väl där får vi på en bra start men på ytter är det ingen ide, jag går in på alternativet direkt och ser att jag åker in meter för meter. Ut på startrakan drar i 3an och då bara bluddrar det till och jag ser vit rök bakom bilen. Trodde det först var turbon men sen inser jag att det är riktigt trasigt. Ridå ner. Felet visade sig vara en insugsventil som gått av och den hamrade både i kolv och topp, fodret på 1an cyl är kass och toppen är fullständigt sönderslagen, turbon är kass pga delar som passerat från kolvar och topp. Med facit i hand skulle man bytt ventiler för det är det enda som inte är bytt i bilen/motorn. Jag vet att denna bil följts av otur men tänkt att bara man gör allt ordentligt så ska de fungera men icke de inte.