• Stort Grattis till SM guldet Niklas från dina mekaniker & Team Tiger RX

    niklas-bmw.jpg

    Som redan klar Mästare ville Niklas visa på hemmaplan vad han går för, det fick han inte då bilen direkt på starten börjar misstända och under hela tävlingen blev de bara värre. För att inte äventyra motorn så slog han av på takten och avslutade på en 3e plats i sista tävlingen men som NYKORAD SVENSK MÄSTARE I LÅNGNABB.

  • Niklas o Teamet kom laddade till tänder för racet i Kalix, tråkigt nog så hade det varma vädret gjort att det fanns dåligt med snökarmar, de gjorde att för att få tillstånd att köra tävlingen så skulle publiken var min 100m från banan.

    Tråkigt nog var de bara gilla läget men den riktiga känslan är svår att få när man får stå så lågt ifrån.

    Även depån fick flyttar pga vatten, nog om de nu till tävlingen.

    De varma vädret hade gjort isen mjuk och de visste vi skulle bli bekymmer för våra breda bakhjul, de bildades otroligt med modd på banan och Niklas skulle få bekymmer med att bilen ”flyter”.

    En bra start av Niklas men bilen bara slirar hela startrakan, trots de går Niklas upp i ledning och kämpar på allt som går. Niklas åker för fullt men blir passerar av finske Jari Pääkölä som körde otroligt fint, Niklas laddar allt han kan men Jari drar ifrån honom och vinner tävlingen.

    Men nu var det så att Niklas tog 3 poäng mer än Sören och det innebär att han numera kan titulera sig som Svensk Mästare I Långnabb Yiiiiippppiiii!!!!!

  • Gör Niklas än bättre start, fastnar bakom Anders Nymans snabba MG metro ett ½ varv men på start/målrakan tar han sig förbi och rycker iväg direkt i en betryggande ledning.

    Mot slutet av racet så närmade sig Sören och passerar men Niklas svarar med en grym omkörning på ytterspår och kan hålla Sören efter sig och vinna. Yeeees!!!!

    Otrolig körning från Niklas hela helgen och en bra ledning i SM tabellen så siktar vi på att ta hem IS-SM guldet på hemmaplan i Kalix.

  • Niklas får på en hyfsad start och är 4a mot första böj, sen gör han en grym laddning och passerar alla på ytterspår, går upp i ledning och utökar avståndet hela racet.

    Reparationen av diffen blev lyckad och Niklas kunde vinna ohotat med ett ½ varv till godo. Det kändes riktigt bra inför race 2, Sören fastande i ledet och slutade på en 5e plats och Niklas gör ett ryck i SM tabellen.

  • Kom Niklas inte iväg ordentligt i starten men åker upp sig o stressar Sören ordentligt i några varv, sen börjar bilen flyta omkring på isen och understyra, Niklas kämpar på och håller 2a platsen men vi misstänker något är fel på bilen.

    Niklas slutar på en 2a plats och är nu i delad ledning med Sören.

    Efter racet kollar vi upp diffen, de visar sig ha rasat totalt (bild).

    Där hade vi svaret till att bilen slutade fungera på isen, nu var det till att fixa så bilen fungerar till dag 2. Niklas ringer några samtal och Tommy Lundkvist (stort tack till Tommy) har en diff liggandes som vi får låna. En snabb sväng till Kalix och några timmar skruvande så var bilen i toppskick igen och vi laddade till 1000.

  • Vi kom till IS SM men ny motor BMW V8 och ny fjädring i Niklas BMW GTR. Vi hade inga större förväntningar men jag kände på mig att det skulle gå bra

    Niklas tar spets ut på första varvet och utökar ledningen till en början av racet, det känns tryggt och Niklas kör städat och vi börjar vädra en seger i första racet!! Vi hade valt breda däck till årets säsong och det visade sig att när de blir moddigt så börjar bilen ”flyta” på isen. De var precis vad som hände och Sören tog in ordentligt de sista varven 2 varven. Niklas kör städat men får ett kast ut på målrakan och Sören kommer upp jämsides, Niklas hittar fästet igen och lyckas få ner effekten och vinna med 20cm. Snacka om att vi hade hjärtat i halsgropen.

    Väl framme vid prisutdelningen så verkade Niklas närmast chockad att han vunnit första tävlingen!!