• Säsongen 2016

    Som ni kanske märkt så har det varit ganska tyst från Team Tiger ett tag och vad som planerats i sommar, jag har helt enkelt fått bromsa min framfart lite för att hitta energin igen. Nytt härligt jobb, en flytt, arrangera IS-SM samt div uppdrag inom klubben och Norrlandsveckan gjorde att det till slut blev för mycket.
    Hej på er!
    Som ni kanske märkt så har det varit ganska tyst från Team Tiger ett tag och vad som planerats i sommar, jag har helt enkelt fått bromsa min framfart lite för att hitta energin igen. Nytt härligt jobb, en flytt, arrangera IS-SM samt div uppdrag inom klubben och Norrlandsveckan gjorde att det till slut blev för mycket.
    Nu är vissa uppdrag bortsagda och det gör att energin börjar komma och tanken på lite Rallycross börjar smyga på.
    Forden är klar så när som på plastbyte så är den redo för race. Jobbet med sponsorer har jag börjat lite lätt med i veckan och jag hoppas dom hänger på även denna säsong.
    Planen är att åka 3st Supercar tävlingar, beroende på budget så planeras dom i följande ordning.
    1. Solvalla 2-3/9
    2. Strängnäs 28/7
    3. Arvika 4/6
    Vi kommer även dyka upp i några DM tävlingar i Klassen 2400 ;-)
    Hello!
    As you might have noticed, it's been pretty quiet from Team Tiger for a while and what we planned this summer, I have simply been slowing my progress a bit to find some energy again . A new wonderful job, moving from the house to a apartment, involved in Swedish Championship in Isracing, work in Kalix Mk, Norrlandsveckan and other assignments made it too much .
    Now some assignments less makes the energy starts coming and thoughts on some Rallycross starts.
    The racecar (Ford) is ready to race except for some plastic change.
    The job with sponsors is started a li hope they stay and support us the 2016 season .
    The plan is to race 3st Supercar races depending on the budget we planned them in the following order .
    1. Solvalla 2-3 / 9
    2. Strängnäs 28/7
    3. Arvika 4/6
  • Va nu, lysen!!

    Vad ska vi nu hitta på

    De blir inget Is Sm i Kortnabb för oss i år, tiden finns inte att få bilen klar i tid. Därför satsar jag på långnabb med Forden, ska bli härligt att få åka lite bil med toppchaufförer som Håkan Johansson, Niklas Sandström, Andreas Sandberg och legenden Benny Larsson som gör comeback i en Porsche. Håkan har enligt rykte 100hkr till och ligger nu på ca 800hkr o Benny med en 600 +hkr Porsche o Niklas med 500+ hkr i sin nya Bmw V8. Inte vanligt att ha nästan minst effekt i gänget. Blir något att kolla på i vinter 👍

  • Äntligen!!!

    5a i finalen, Äntligen en tävling utan större tekniska bekymmer

    5a i Finalen!! Äntligen har vi fått köra en hel tävling utan större tekniska problem, kvalen hade vi lite mer att önska, har problem med starterna då bilen lätt går i källaren. I semin fick jag på en bra start och tog alternativt spåret direkt. Jagade ikapp och hade rygg på Fären hela semin, kände farten fanns där men en liten miss över hoppet gjorde att jag kom ut just efter han när han tog alternativet.

    Yeees vi var nu i final.

    Bra start i finalen men fegade lite o gick in bakom Hedström, Walfridsson o Kevin, Fären satsade på ytter o rundade alla utom Hedström och Walfridsson, jag hade bra häng på Kevin och vi båda tar alternativet, känner att jag fortfarande har bra häng.

    Vi båda laddar hårt in mot hoppet och vi båda får kast o landar snett. Jag landade riktigt snett o lyckad precis missa betongmuren men där for en topp placering, efter det kämpa jag på allt jag orkade men var för långt efter. Ändå nöjd då jag dubblade antalet varv bilen fungerat hela säsongen på endast en tävling, bristen på körträning lyser genom.

    Tusen tack till alla som hjälpt och stöttat under säsongen 💗💗💗💗

     

    5th in the finals !! Finally, we have run a great race without any major technical problems, in qualifying we had more to desired, having trouble whit starts when the car is easy stops. In the semifinal I got a good start and took the joker lap immediately. I felt the pace was there but a slight missake on the jump i loose some time, when Erik Fären came out from the joker i was just behind. 


    Yeees we were now in the final.

    I did a good start in the finals and went in behind Hedstrom, Walfridsson o Kevin, Fären try on the outside and rounded nearly all. I had good hang on Kevin and we both take the joker, I still had a good pace but I landed really wrong on the jump and manage just to missed the concrete wall. I gave it all to the end but i was too far behind. 
    Still happy when I doubled the number of laps the car worked the whole season on a single race.
    Lack of driving practice shines through. 
    Thanks to all who helped and supported during the season

  • På plats

    På plats i Solvalla

    Nu är vi framme på Solvalla, allt är klart och vi är laddade för lite träning.

    Förarmöte 16:00 och träning 17-19.

    Ha de

  • Solvalla

    Bättre sent än aldrig!!

    Bättre sent än aldrig, nu är vi lastade och klara för SM Finalen på Solvalla.

    Det har varit en massa slit och testande som slagit väl ut, förutsättningarna är bättre än någonsin att det ska fungera nu.

    Håll tummarna för oss och sköt om er.

  • Många bollar i luften

    Lite uppdateringar vad som händer

    Hej på er!

    En liten info om vad som händer nu, motorn är plockad i delar och blocket är skickat till Gävle, Tomas Gustavsson som ska fräsa in nya foder i blocket samt har beställt kolvar och packningar. Topplock har vi fått tag i England och det är på väg till Sverige nu. Stefan Tedestam har gett mig ett kanonpris på topparbetet och då vi haft bra effekt tidigare (och flera SM guld ihop) så är han självklar på det området. Nisse Larsson hade ventiler och styrningar hemma, Turbon är skickad till Vidar Strand för renovering, många bollar i luften men just nu rullar det på.
    Tusen tack för stödet, känns otroligt att så många vill oss på banan.

  • Trägen vinner

    Säger dom i alla fall

    Hej på er! Efter senaste dagarnas peppning så börjar motivationen komma tillbaka, jag börjar med en summering av tävlingen i Strängnäs. Inför tävlingen så testade vi en del och dom testerna resulterade i att vi byggde om bakvagnen, bilen blev otroligt fin att köra och självförtroendet kom direkt.
    Väl framme i Strängnäs så byggde vi om styrarmarna för att få till bättre respons i styrningen. Tack till Rainer Suvi SUVI Performance för dom som vanligt perfekta svetsningarna.
    Väl ute på träningen så testade vi oss fram hur man skall åka 4wd och det kändes rätt bra. Andra träningen tryckte jag på lite hårdare och flytet började infinna sig. Snacka om förvånad då jag fick veta att vi presterat en 3e tid inte lång bakom Erik Fären och Sebastian Eriksson. Dessa grabbar har kapacitet att vinna en VM deltävling så det är inte dåligt motstånd inte. Första heatet så händer något redan i starten, bilen driver dåligt fram och jag håller på snurra flera gånger. Till slut så börjar det låta riktigt illa och jag håller åt sidan. Det visar sig att mellanaxeln gått sönder därav ingen drivning fram.Vi hinner inte repa till heat 2 så den får vi stå över. Återigen tack till Suvi Performance för hjälpen och mina suveräna mekaniker som repade bilen till Heat 3. Väl där får vi på en bra start men på ytter är det ingen ide, jag går in på alternativet direkt och ser att jag åker in meter för meter. Ut på startrakan drar i 3an och då bara bluddrar det till och jag ser vit rök bakom bilen. Trodde det först var turbon men sen inser jag att det är riktigt trasigt. Ridå ner. Felet visade sig vara en insugsventil som gått av och den hamrade både i kolv och topp, fodret på 1an cyl är kass och toppen är fullständigt sönderslagen, turbon är kass pga delar som passerat från kolvar och topp. Med facit i hand skulle man bytt ventiler för det är det enda som inte är bytt i bilen/motorn. Jag vet att denna bil följts av otur men tänkt att bara man gör allt ordentligt så ska de fungera men icke de inte.

  • Äntligen

    Äntligen en lösning på elfelet

    Fredrik Tiger tillbaka på RallyX banan igen. 5 faldiga Svenska mästaren, Fredrik Tiger från Kalix i Norrbotten är återigen tillbaks i Svenska Rallycross mästerskapet RallyX för Supercars. Fredrik planerar att köra alla de resterande fyra deltävlingarna i mästerskapet. Säsongstarten 2015 blev lika dålig som hela året 2014. Team Tiger kom till Premiären i Skövde med nytt självförtroende och en bil som de testat i massor under vinterns uppehåll. Men, återigen ville inte bilen fungera när det väl var dags. Misständning och märkliga tändningsproblem präglade hela tävlingen förutom den första träningen där bilen gick som den skulle. - Efter Skövde hade jag bestämt mig för att inte köra mer. Jag kände själv att det blev löjligt att tuffa runt banan med en bil som mer påminde om Farmor Ankas bil, än en fullfjädrad racerbil med över 550 hk. Enda anledningen till att vi fullföljde tävlingen i Skövde, och körde med en bil som bevisligen inte fungerade, var för att samla på oss de SM poäng som vi kunde. Men, samtidigt skämdes jag nästa, berättar Fredrik Tiger. På hemvägen till Kalix kontaktades en erfaren elektronikexpert i de norra delarna av Sverige. Där och då bestämdes att bilen skulle lämnas för en fullständig genomsökning av elsystemet samt en test för att se om man om möjligt kunde simulera fram samma fel som uppstod under tävling. 5 dagar senare hämtades bilen hem igen till Kalix och provkördes återigen på Fredriks hemmabana i Kalix. Ett mycket lyckat test skulle det visa sig, då bilen inte bara gick precis som den skulle, man fick också kontroll över felkällorna som var upphovet till problemen i Skövde. Testen visade också teamet de nödvändiga data - De e så skönt att felen är åtgärdade och funna på bilen. Tyvärr för oss var det nya saker, och en rad sammanhängande småfel som gjorde att motorn inte gick som den skulle i Skövde. Nu har jag kört 30-40 varv igen med bilen och den går som ett spjut. Inför tävlingen i Strängnäs kommer vi att se över hela bilen. Vi kommer också att testa lite extra och försöka få till bra inställningar på bilen. Något som varit nästa omöjligt innan, då den inte fungerat, berättar en förhoppningsfull Fredrik Tiger. 2:a deltävlingen I RallyX mästerskapet för Supercars körs på Strängnäs Motorstadion torsdagen den 11 Juni.

    Mer Information lämnas av: Fredrik Tiger : 070-692 92 47

    Fredrik Tiger back on track again in RallyX. 5 times Swedish champion Fredrik Tiger from Kalix in Norrbotten is again back in the Swedish Rallycross Championship RallyX for Supercars. Fredrik plan to drive all the remaining four races of the championship. Season start in 2015 was as bad as the year 2014. Team Tiger came to the premiere in Skövde with new confidence and a car that they tested a lot during the winter break. But, again the car didn`t work. Misfire and remarkable ignition problems characterized the entire race, It was only in the first training the car worked as it should. - After Skövde, I had decided not to run more. I felt myself that it was ridiculous to drive around the track with a car running like Grandma Duck's car, than a full-fledged race car with over 550 hp. The only reason that we completed the race in Skövde, and drove a car that is not worked, were to gather  us as much Championship points as we could. But, at the same time I felt ashamed , says Fredrik Tiger. On the way back to Kalix was contacted an experienced electronics experts. There and then decide that the car would be left for a complete scan of the electrical system as well as a test to see if it`s possible could simulate up the same error that occurred during the competition. 5 days later retrieved the car back home to Kalix and tests were run again at Frederick's home track in Kalix. A very successful test it would prove when the car not only went just as it should, we also had control over sources of error which gave the problems in Skövde. The tests also showed the team the necessary data – Unfortunately for us it was new  faults that made the engine failed  in Skövde.

    Now I have run 30-40 laps and it runs really nice.
    Prior to the contest in Strängnäs we will see over the car.
    We will also test a little extra and try to get to the good settings on the car.
    Something that was almost impossible before, when it has not worked, says a hopeful Fredrik Tiger. 2nd round of RallyX Championship Supercars run on Strängnäs Motor Stadium on Thursday 11 June.

    For more information contact: Fredrik Tiger: 070-692 92 47

  • Summering av helgen

    Går fort, fiasko!! så det sjunger om det

    Summering av helgen!
    Går fort, fiasko!! så det sjunger om det.
    Efter att ha testat ett 50tal varv förra säsongen och ett 30tal denna säsong så lyckades Forden gå för fullt 4varv i Skövde.
    Bilen är nu lämnad till elektronik experten Anders Norberg som ska se på allt med nya ögon. Jag är helt säker på att Anders löser det men jag kommer inte att köra en tävling förrän vi är helt säkra på att vi hittat felet.
    Är så fruktansvärt förnedrande och man skäms när man skuttar omkring som Agda 90+ med lätt kopplingsslir.
    Ha de gott och sköt om er

    Summary of the weekend!
    Fiasco !! .
    After having tested a 50 laps last season and 30 laps this season we managed to get Ford going for full 4laps in Skövde.
    The car is now left to the electronics expert Anders Norberg, who will look at everything with new eyes. I am quite sure that Anders solve it but I will not run a race until we are completely confident we found the error.
    It is so terribly humiliating when the car is not working at the races

    Take car

  • Semifinal - De är ju en ny dag imorn å!

    Semifinalen - Vi for ut, testade lite nytt för att se om det skulle bli bättre, men med samma resultat.

    Vi slutade på en fjärdeplats och därmed ingen mer finalkörning för våran del.

    Vi kämpar på och försöker hitta problemet, men det känns nästan omöjligt just nu.

    Vi hade så gärna velat se våran Kung få köra lite mer än träningen...

    Förhoppningsvis kommer vi hitta felet så småningom.

    Nu väntar finalkörningarna för alla andra duktiga förare och vi önskar dem lycka till!

    Det är ju en ny dag imorn å!

  • Omgång 3 - Fordus Depressionus Focus är nya smeknamnet...

    Omgång 3 - Vi testade dra ur displayen och avgastemp. men resultatet var detsamma. Vi tog oss runt alla varv, men i ett eget tempo så att säga.

    Problemet vi har är att insprutningen slår av och på och det är det vi försöker lösa. Vi har provat nästan allt och det känns nästan bara pinsamt att fara ner på tävling och bilen slutar fungera på en gång...

    Vi ska försöka hitta felet, men det är kämpigt nu!!

    Fordus Depressionus Focus är nya smeknamnet på Forden...

  • Omgång 2 - Vi labbar på och åkte ut i heatet...

    Omgång 2 - Vi labbar på och åkte ut i heatet och körde det så gott det gick. Bilen bröt ungefär varannan kurva, så vi slutade ungefär 20 sekunder efter de ledande.

    Felet på bilen är liknande, men den beter sig ändå annorlunda jämfört med förra säsongen. Vi försöker hitta felet och kör nu med mål att finna det!

    Tack för all styrka ni sänder, den behövs och är varmt välkommen! :)

  • Omgång 1 - Vi kämpar på och försöker hitta problemet...

    Omgång 1 - Vi har gjort ett framsteg iallafall, vi tog oss av startplattan.. Men i första kurvan bröt den och då valde vi att köra in i depån.

    Det känns inte alls roligt då vi önskat att bilen levererat som den gjort när vi tränat hemma.

    Vi kämpar på och försöker lösa problemet, sänd oss lite styrka!!

  • Första och andra fria träningen....

    Första fria träningen gick bra, vi fick köra alla 4 varven och det var en riktig upplevelse. Blev riktigt taggad inför dagen!

    MEN så körde vi ut till andra fria träningen och bilen börjar hålla på på samma vis som förra året. Vi håller på att undersöka bilen och försöker hitta felet, verkar vara samma elfel som förra året.

    Så typiskt när man väl är på plats och vill visa vad bilen går för när den väl går!!

  • På plats i Skövde

    På plats i Skövde

    Äntligen är vi på plats. har inte bra täckning men hoppas det blir bättre imorgon så vi kan rapportera hur det går.

    Nu ska vi sova och ladda.

    Sköt om er :-)

  • Säsongen 2015

    Nu undrar ni säkert vad våra planer är!! Vi siktar på full SM säsong 2015 i Supercar med våran Ford Focus.

    Nu undrar ni säkert vad våra planer är!!
    Vi siktar på full SM säsong 2015 i Supercar med våran Ford Focus. 
    Just nu pågår jobbet med sponsorer och där har vi en bit kvar innan vi kan gå ut med vad det blir och vilka tävlingar. Jag hoppas inom kort att meddela hur det blir. Ha de gott och sköt om er

    Now you may ask what our plans are !!
    We are aiming at full Championship season 2015 Supercar with our Ford Focus.
    Right now work with sponsors and we have a ways to go before we can go out with what it is and what competitions. I hope shortly to announce how it will be. Stay tuned

  • SM Guld 2014 & 2015

    SM GULD SM GULD!!

    SM GULD SM GULD!!

    Efter en massa timmar i garaget för att fixa Niklas bil efter sviterna av rullningen under Norrlandsveckan så kom vi till start.
    Det slutade i SM Guld.

    Mer utförlig racerapport kommer under påsk.

    Sköt om er så hörs vi

  • Omgång 1: Halvdålig start, Niklas jobbade på allt han orkade men snöröken gjorde att det var svårt att åka upp sig. Med lite flyt så jobbade han upp sig till en 3e plats (2a i SM).

    Racerapport IS SM Morjärv 21-22/3-15

    Omgång 1:
    Halvdålig start, Niklas jobbade på allt han orkade men snöröken gjorde att det var svårt att åka upp sig. Med lite flyt så jobbade han upp sig till en 3e plats (2a i SM).

    Omgång2:
    Återigen en knackig start då motorn inte riktigt orkar iväg, Niklas jobbar på men snöröken i kombination med sol gjorde det omöjligt att avancera och på 4e varvet så rödflaggades det pga av en olycka, tyvärr med 2st riktigt demolerade bilar. Lider med dom drabbade på alla plan.
    Resultatet blev en 4e plats (3a i SM).

    Omgång 3:
    Fick Niklas på en bättre start och var 4a ut, han jobbade upp sig och var upp i ledning och vi fick se isracing på hög nivå, Andreas och Niklas bytte plats flera gånger men vid en varvning var det gul flagg och Andreas han förbi men inte Niklas som fick läggas sig bakom och tappade då kontakten med Andreas. När det återstår 500m till mål exploderar knuten på mellanaxeln och Niklas fick bryta.
    Surt sa räven då vi ledat SM om det inte hade hänt men flera av bilarna har haft problem i helgen.

    Omgång 4:
    Efter attackmekande så fick vi precis fixa bilen till start.

    Seg start igen och Niklas var 5a ut, efter flera snygga omkörningar var han upp på en 2a plats och närmade sig Andreas snabbt. Niklas jagade allt han orkade men räckte inte ända fram. Vi slutade på en fin 2a plats och nu är det avgörande i Kalix till helgen.

    Summering:
    Vi har inte varit nöjd med va motorn presterat och vi såg att Niklas var snabbare i kurvorna men tappade otroligt mycket på rakorna, alldeles för mycket!!
    När vi ikväll kom tillbaka i garaget och plockade bort allt så vi kom åt så kunde vi konstatera att motorn endast gått på 7CYLINDRAR hela helgen, det gör mig grymt imponerad va Niklas åstadkommit i helgen. Problemet är fixat och nu ska dom få åka till helgen.

    Grattis Anderas  och Lars Englund till en otroligt fina körningar i helgen, det är trippelt KALIX MK i topp !!

  • Stort Grattis till SM guldet Niklas från dina mekaniker & Team Tiger RX

    niklas-bmw.jpg

    Som redan klar Mästare ville Niklas visa på hemmaplan vad han går för, det fick han inte då bilen direkt på starten börjar misstända och under hela tävlingen blev de bara värre. För att inte äventyra motorn så slog han av på takten och avslutade på en 3e plats i sista tävlingen men som NYKORAD SVENSK MÄSTARE I LÅNGNABB.

  • Niklas o Teamet kom laddade till tänder för racet i Kalix, tråkigt nog så hade det varma vädret gjort att det fanns dåligt med snökarmar, de gjorde att för att få tillstånd att köra tävlingen så skulle publiken var min 100m från banan.

    Tråkigt nog var de bara gilla läget men den riktiga känslan är svår att få när man får stå så lågt ifrån.

    Även depån fick flyttar pga vatten, nog om de nu till tävlingen.

    De varma vädret hade gjort isen mjuk och de visste vi skulle bli bekymmer för våra breda bakhjul, de bildades otroligt med modd på banan och Niklas skulle få bekymmer med att bilen ”flyter”.

    En bra start av Niklas men bilen bara slirar hela startrakan, trots de går Niklas upp i ledning och kämpar på allt som går. Niklas åker för fullt men blir passerar av finske Jari Pääkölä som körde otroligt fint, Niklas laddar allt han kan men Jari drar ifrån honom och vinner tävlingen.

    Men nu var det så att Niklas tog 3 poäng mer än Sören och det innebär att han numera kan titulera sig som Svensk Mästare I Långnabb Yiiiiippppiiii!!!!!

  • Gör Niklas än bättre start, fastnar bakom Anders Nymans snabba MG metro ett ½ varv men på start/målrakan tar han sig förbi och rycker iväg direkt i en betryggande ledning.

    Mot slutet av racet så närmade sig Sören och passerar men Niklas svarar med en grym omkörning på ytterspår och kan hålla Sören efter sig och vinna. Yeeees!!!!

    Otrolig körning från Niklas hela helgen och en bra ledning i SM tabellen så siktar vi på att ta hem IS-SM guldet på hemmaplan i Kalix.

  • Niklas får på en hyfsad start och är 4a mot första böj, sen gör han en grym laddning och passerar alla på ytterspår, går upp i ledning och utökar avståndet hela racet.

    Reparationen av diffen blev lyckad och Niklas kunde vinna ohotat med ett ½ varv till godo. Det kändes riktigt bra inför race 2, Sören fastande i ledet och slutade på en 5e plats och Niklas gör ett ryck i SM tabellen.

  • Kom Niklas inte iväg ordentligt i starten men åker upp sig o stressar Sören ordentligt i några varv, sen börjar bilen flyta omkring på isen och understyra, Niklas kämpar på och håller 2a platsen men vi misstänker något är fel på bilen.

    Niklas slutar på en 2a plats och är nu i delad ledning med Sören.

    Efter racet kollar vi upp diffen, de visar sig ha rasat totalt (bild).

    Där hade vi svaret till att bilen slutade fungera på isen, nu var det till att fixa så bilen fungerar till dag 2. Niklas ringer några samtal och Tommy Lundkvist (stort tack till Tommy) har en diff liggandes som vi får låna. En snabb sväng till Kalix och några timmar skruvande så var bilen i toppskick igen och vi laddade till 1000.

  • Vi kom till IS SM men ny motor BMW V8 och ny fjädring i Niklas BMW GTR. Vi hade inga större förväntningar men jag kände på mig att det skulle gå bra

    Niklas tar spets ut på första varvet och utökar ledningen till en början av racet, det känns tryggt och Niklas kör städat och vi börjar vädra en seger i första racet!! Vi hade valt breda däck till årets säsong och det visade sig att när de blir moddigt så börjar bilen ”flyta” på isen. De var precis vad som hände och Sören tog in ordentligt de sista varven 2 varven. Niklas kör städat men får ett kast ut på målrakan och Sören kommer upp jämsides, Niklas hittar fästet igen och lyckas få ner effekten och vinna med 20cm. Snacka om att vi hade hjärtat i halsgropen.

    Väl framme vid prisutdelningen så verkade Niklas närmast chockad att han vunnit första tävlingen!!