• Va nu, lysen!!

    Vad ska vi nu hitta på

    De blir inget Is Sm i Kortnabb för oss i år, tiden finns inte att få bilen klar i tid. Därför satsar jag på långnabb med Forden, ska bli härligt att få åka lite bil med toppchaufförer som Håkan Johansson, Niklas Sandström, Andreas Sandberg och legenden Benny Larsson som gör comeback i en Porsche. Håkan har enligt rykte 100hkr till och ligger nu på ca 800hkr o Benny med en 600 +hkr Porsche o Niklas med 500+ hkr i sin nya Bmw V8. Inte vanligt att ha nästan minst effekt i gänget. Blir något att kolla på i vinter 👍

  • På plats

    På plats i Solvalla

    Nu är vi framme på Solvalla, allt är klart och vi är laddade för lite träning.

    Förarmöte 16:00 och träning 17-19.

    Ha de

  • Solvalla

    Bättre sent än aldrig!!

    Bättre sent än aldrig, nu är vi lastade och klara för SM Finalen på Solvalla.

    Det har varit en massa slit och testande som slagit väl ut, förutsättningarna är bättre än någonsin att det ska fungera nu.

    Håll tummarna för oss och sköt om er.

  • Många bollar i luften

    Lite uppdateringar vad som händer

    Hej på er!

    En liten info om vad som händer nu, motorn är plockad i delar och blocket är skickat till Gävle, Tomas Gustavsson som ska fräsa in nya foder i blocket samt har beställt kolvar och packningar. Topplock har vi fått tag i England och det är på väg till Sverige nu. Stefan Tedestam har gett mig ett kanonpris på topparbetet och då vi haft bra effekt tidigare (och flera SM guld ihop) så är han självklar på det området. Nisse Larsson hade ventiler och styrningar hemma, Turbon är skickad till Vidar Strand för renovering, många bollar i luften men just nu rullar det på.
    Tusen tack för stödet, känns otroligt att så många vill oss på banan.

  • Trägen vinner

    Säger dom i alla fall

    Hej på er! Efter senaste dagarnas peppning så börjar motivationen komma tillbaka, jag börjar med en summering av tävlingen i Strängnäs. Inför tävlingen så testade vi en del och dom testerna resulterade i att vi byggde om bakvagnen, bilen blev otroligt fin att köra och självförtroendet kom direkt.
    Väl framme i Strängnäs så byggde vi om styrarmarna för att få till bättre respons i styrningen. Tack till Rainer Suvi SUVI Performance för dom som vanligt perfekta svetsningarna.
    Väl ute på träningen så testade vi oss fram hur man skall åka 4wd och det kändes rätt bra. Andra träningen tryckte jag på lite hårdare och flytet började infinna sig. Snacka om förvånad då jag fick veta att vi presterat en 3e tid inte lång bakom Erik Fären och Sebastian Eriksson. Dessa grabbar har kapacitet att vinna en VM deltävling så det är inte dåligt motstånd inte. Första heatet så händer något redan i starten, bilen driver dåligt fram och jag håller på snurra flera gånger. Till slut så börjar det låta riktigt illa och jag håller åt sidan. Det visar sig att mellanaxeln gått sönder därav ingen drivning fram.Vi hinner inte repa till heat 2 så den får vi stå över. Återigen tack till Suvi Performance för hjälpen och mina suveräna mekaniker som repade bilen till Heat 3. Väl där får vi på en bra start men på ytter är det ingen ide, jag går in på alternativet direkt och ser att jag åker in meter för meter. Ut på startrakan drar i 3an och då bara bluddrar det till och jag ser vit rök bakom bilen. Trodde det först var turbon men sen inser jag att det är riktigt trasigt. Ridå ner. Felet visade sig vara en insugsventil som gått av och den hamrade både i kolv och topp, fodret på 1an cyl är kass och toppen är fullständigt sönderslagen, turbon är kass pga delar som passerat från kolvar och topp. Med facit i hand skulle man bytt ventiler för det är det enda som inte är bytt i bilen/motorn. Jag vet att denna bil följts av otur men tänkt att bara man gör allt ordentligt så ska de fungera men icke de inte.

  • Äntligen

    Äntligen en lösning på elfelet

    Fredrik Tiger tillbaka på RallyX banan igen. 5 faldiga Svenska mästaren, Fredrik Tiger från Kalix i Norrbotten är återigen tillbaks i Svenska Rallycross mästerskapet RallyX för Supercars. Fredrik planerar att köra alla de resterande fyra deltävlingarna i mästerskapet. Säsongstarten 2015 blev lika dålig som hela året 2014. Team Tiger kom till Premiären i Skövde med nytt självförtroende och en bil som de testat i massor under vinterns uppehåll. Men, återigen ville inte bilen fungera när det väl var dags. Misständning och märkliga tändningsproblem präglade hela tävlingen förutom den första träningen där bilen gick som den skulle. - Efter Skövde hade jag bestämt mig för att inte köra mer. Jag kände själv att det blev löjligt att tuffa runt banan med en bil som mer påminde om Farmor Ankas bil, än en fullfjädrad racerbil med över 550 hk. Enda anledningen till att vi fullföljde tävlingen i Skövde, och körde med en bil som bevisligen inte fungerade, var för att samla på oss de SM poäng som vi kunde. Men, samtidigt skämdes jag nästa, berättar Fredrik Tiger. På hemvägen till Kalix kontaktades en erfaren elektronikexpert i de norra delarna av Sverige. Där och då bestämdes att bilen skulle lämnas för en fullständig genomsökning av elsystemet samt en test för att se om man om möjligt kunde simulera fram samma fel som uppstod under tävling. 5 dagar senare hämtades bilen hem igen till Kalix och provkördes återigen på Fredriks hemmabana i Kalix. Ett mycket lyckat test skulle det visa sig, då bilen inte bara gick precis som den skulle, man fick också kontroll över felkällorna som var upphovet till problemen i Skövde. Testen visade också teamet de nödvändiga data - De e så skönt att felen är åtgärdade och funna på bilen. Tyvärr för oss var det nya saker, och en rad sammanhängande småfel som gjorde att motorn inte gick som den skulle i Skövde. Nu har jag kört 30-40 varv igen med bilen och den går som ett spjut. Inför tävlingen i Strängnäs kommer vi att se över hela bilen. Vi kommer också att testa lite extra och försöka få till bra inställningar på bilen. Något som varit nästa omöjligt innan, då den inte fungerat, berättar en förhoppningsfull Fredrik Tiger. 2:a deltävlingen I RallyX mästerskapet för Supercars körs på Strängnäs Motorstadion torsdagen den 11 Juni.

    Mer Information lämnas av: Fredrik Tiger : 070-692 92 47

    Fredrik Tiger back on track again in RallyX. 5 times Swedish champion Fredrik Tiger from Kalix in Norrbotten is again back in the Swedish Rallycross Championship RallyX for Supercars. Fredrik plan to drive all the remaining four races of the championship. Season start in 2015 was as bad as the year 2014. Team Tiger came to the premiere in Skövde with new confidence and a car that they tested a lot during the winter break. But, again the car didn`t work. Misfire and remarkable ignition problems characterized the entire race, It was only in the first training the car worked as it should. - After Skövde, I had decided not to run more. I felt myself that it was ridiculous to drive around the track with a car running like Grandma Duck's car, than a full-fledged race car with over 550 hp. The only reason that we completed the race in Skövde, and drove a car that is not worked, were to gather  us as much Championship points as we could. But, at the same time I felt ashamed , says Fredrik Tiger. On the way back to Kalix was contacted an experienced electronics experts. There and then decide that the car would be left for a complete scan of the electrical system as well as a test to see if it`s possible could simulate up the same error that occurred during the competition. 5 days later retrieved the car back home to Kalix and tests were run again at Frederick's home track in Kalix. A very successful test it would prove when the car not only went just as it should, we also had control over sources of error which gave the problems in Skövde. The tests also showed the team the necessary data – Unfortunately for us it was new  faults that made the engine failed  in Skövde.

    Now I have run 30-40 laps and it runs really nice.
    Prior to the contest in Strängnäs we will see over the car.
    We will also test a little extra and try to get to the good settings on the car.
    Something that was almost impossible before, when it has not worked, says a hopeful Fredrik Tiger. 2nd round of RallyX Championship Supercars run on Strängnäs Motor Stadium on Thursday 11 June.

    For more information contact: Fredrik Tiger: 070-692 92 47

  • Summering av helgen

    Går fort, fiasko!! så det sjunger om det

    Summering av helgen!
    Går fort, fiasko!! så det sjunger om det.
    Efter att ha testat ett 50tal varv förra säsongen och ett 30tal denna säsong så lyckades Forden gå för fullt 4varv i Skövde.
    Bilen är nu lämnad till elektronik experten Anders Norberg som ska se på allt med nya ögon. Jag är helt säker på att Anders löser det men jag kommer inte att köra en tävling förrän vi är helt säkra på att vi hittat felet.
    Är så fruktansvärt förnedrande och man skäms när man skuttar omkring som Agda 90+ med lätt kopplingsslir.
    Ha de gott och sköt om er

    Summary of the weekend!
    Fiasco !! .
    After having tested a 50 laps last season and 30 laps this season we managed to get Ford going for full 4laps in Skövde.
    The car is now left to the electronics expert Anders Norberg, who will look at everything with new eyes. I am quite sure that Anders solve it but I will not run a race until we are completely confident we found the error.
    It is so terribly humiliating when the car is not working at the races

    Take car

  • SM Guld 2014 & 2015

    SM GULD SM GULD!!

    SM GULD SM GULD!!

    Efter en massa timmar i garaget för att fixa Niklas bil efter sviterna av rullningen under Norrlandsveckan så kom vi till start.
    Det slutade i SM Guld.

    Mer utförlig racerapport kommer under påsk.

    Sköt om er så hörs vi